Care sunt vitaminele de care avem nevoie și unde le putem găsi?

Stii deja foarte bine ca mai multe vitamine, dar si minerale si alti nutrienti esentiali sunt indispensabili pentru sanatatea noastra. Nu stii insa cu exactitate care, care este rolul lor si unde se pot gasi acestea? Iata un mic ghid rapid, pentru a intelege mai bine care sunt vitaminele de care avem nevoie si unde se pot gasi acestea.

Vitamina A. Este necesara pentru ochi, dinti, piele, dar si pentru cresterea si dezvoltarea generala a copiilor sau adolescentilor. Se poate gasi mai ales in: morcovi, dar si in alte legume sau fructe in nuante de portocaliu, precum ardeii, cartoful dulce sau pepenele.

Vitaminele din grupa B. Fata de alte vitamine, nu exista o singura vitamina din grupa B, ci mai multe care se numesc cel mai adesea, complex de vitamine. Cu totul, exista 8 vitamine esentiale din grupa B. Cel mai adesea, se vorbeste despre vitamina B9 – acid folic, dar si despre vitamina B12.

Vitaminele din grupa B sunt necesare pentru foarte multe procese biologice si mai ales, pentru energie. Vitaminele B sunt de mare ajutor pentru buna functionare a sistemului metabolic, pentru producerea de globule rosii, pentru regenerarea celulelor si pentru stimularea functiilor cognitive. Se pot gasi in semintele integrale, in leguminoase, carne si peste, nuci sau legume verzi.

Vitamina C. Este necesara pentru sistemul vascular, sistemul imunitar sau piele, avand o actiune antioxidanta si facilitand absorbtia de fier.

Cele mai bune surse- citricele, bineinteles. Dar si alte fructe si legume contin foarte multa vitamina C, mai ales ardeii, kiwi, legumele verzi sau rosiile.

Vitamina D. Aceasta vitamina este un „hormon”. Sintetizata de catre lumina soarelui, are un nivel mai scazut in organism, pe timp de iarna.

Este esentiala pentru mentinerea si dezvoltarea oaselor, pentru dinti puternici si pentru ameliorarea absorbtiei de calciu.

Cea mai eficienta sursa de vitamina D ramane soarele, bineinteles. Se gaseste insa si in sursele animale precum untul, pestele gras,ouale sau ficatul.

Vitamina E. Este esentiala pentru circulatia sanguina, pentru protectia contra radicalilor liberi, pentru sistemul imunitar, pentru piele si pentru buna functionare a creierului.

Se gaseste mai ales in avocado, legumele cu frunze verzi, nuci si seminte, in migdale si semintele de floarea- soarelui mai ales, uleiul de nuci sau peste.

Vitamina K. Este esentiala pentru coagulare deci pentru plagi mai ales, dar si pentru sanatatea oaselor. Cele mai bune surse sunt legumele cu frunze verzi.

Este important insa sa nu vezi alimentele drept doar o sursa de vitamine. Daca vei avea o alimentatie variata, consumand multe fructe si legume, nu vei avea cum sa suferi din cauza carentelor in vitamine. Este foarte important sa stabilesti o relatie sanatoasa cu mancarea pe care o consumi.

Ai nevoie sa pui in aplicare deci urmatoarele principii- sa gatesti sanatos si cat mai des, sa limitezi cat mai mult produsele transformate, sa mananci in familie, fara elemente care distrag atentia precum ecranele telefoanelor sau televizoarelor, sa alegi doar alimente proaspete si variate… in asa fel vei obtine doar vitaminele de care ai nevoie, fara sa trebuiasca sa insisti.